Wczesne wspomaganie rozwoju/OKRO


Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka określa rozporządzenie MEN z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. 

Wymiar zajęć to 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.

W skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wchodzą: 

  • pedagog posiadający kwalifikacje adekwatne do rodzaju niepełnosprawności dziecka (m.in. oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog)
  • psycholog
  • logopeda
  • inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i rodziny

 Do zadań zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należą: 

  • Ustalenie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
  • Nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej, ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku stosownych do potrzeb form terapii,
  • Opracowanie i realizowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem pomocy rodzinie,
  • Analizowanie skuteczności podejmowanych działań w ramach pomocy dziecku i rodzinie, wprowadzanie zmian we wcześniej opracowanym programie oraz planowanie dalszych działań.

 Kroki do uzyskania pomocy:

  • Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydawana przez zespół orzekający przy Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Słupsku,
  • Wniosek do Dyrektora Ośrodka Szkolno – Wychowawczego o przyznanie godzin,
  • Decyzja o przyznaniu godzin wydawana przez organ prowadzący Gminę Miejską Słupsk.

 PROPONOWANE RODZAJE ZAJĘĆ:

DIAGNOSTYCZNE – to cykl 8 spotkań , podczas których dziecko poddane jest wszechstronnej specjalistycznej diagnozie umiejętności funkcjonalnych. Skład zespołu diagnostycznego ustalany jest w zależności od rodzaju niepełnosprawności dziecka.

Postępowanie diagnostyczne obejmuje:

  • przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka na temat jego dotychczasowego rozwoju psychoruchowego, prowadzonej dotychczas terapii,
  • zebranie informacji dotyczących funkcjonowania dziecka w różnych sferach,
  • obserwację zachowań dziecka w sytuacjach naturalnych (swobodna zabawa) oraz zachowania dziecka w sytuacjach kierowanej zabawy.

 Po okresie wstępnej diagnozy, zespół specjalistów określa kierunki pracy z dzieckiem oraz ustala rodzaj proponowanych dziecku zajęć specjalistycznych czy terapeutycznych, z którym następnie zapoznaje rodziców, ustalając z nimi konkretne cele i zadania do realizacji.


SPECJALISTYCZNE – prowadzone są one cyklicznie przez terapeutę określonej specjalności i obejmują okres dwumiesięcznych zajęć. O rodzaju zajęć realizowanych przez dziecko decyduje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, uwzględniając zalecenia wynikające z opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju jak również wskazania wynikające z postępowania diagnostycznego. Po każdym cyklu następuje podsumowanie prowadzonej terapii – terapeuta określonej specjalności opracowuje zalecenia terapeutyczne do pracy w domu. W ciągu roku szkolnego dziecko może korzystać z jednego lub kilku różnych cykli zajęć specjalistycznych.

Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju (ZWWR) oferuje w ramach zajęć specjalistycznych zajęcia z:

  • psychologiem
  • logopedą
  • neurologopedą
  • oligofrenopedagogiem
  • tyflopedagogiem
  • surdopedagogiem
  • rehabilitantem
  • terapeutą terapii czaszkowo – krzyżowej

Sale Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka w Szkole

Sale Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka w Internacie